Infrastructures, territoires, transports, énergies, écosystèmes et paysages

L'actualité

Rechercher dans les projets

Le programme ITTECOP

ITTECOP est un programme de recherche créé en 2008 par le MTECT, en coordination avec l’Ademe, dans le cadre de la première stratégie nationale pour la biodiversité. Avec six appels à propo­sitions de recherche (2008, 2009, 2012, 2014, 2017 et 2020) et près de 100 projets soutenus, ITTECOP contribue à alimenter une réflexion forte sur l’intégration des ques­tions relatives aux écosystèmes et aux paysages lors de l’élaboration et de la réalisation de pro­jets d’infrastructures ou l’adaptation d’aménage­ments existants. Le programme aborde les infrastructures de transport terrestre dans leur diversité, qu’elles soient fluviales, ferrées, routières ou énergé­tiques ainsi que leurs interfaces avec les ter­ritoires : gares, ports ou aéroports. Les effets des ILTe sont analysés, selon leurs échelles, sous plusieurs angles complémentaires : éco­logiques, territoriaux, sociaux, économiques, paysagers ou patrimoniaux.

A partir de l'APR 2024, ITTECOP intègre les infrastructures d'énergie dans son champ de recherche.

Recevoir la lettre ITTECOP

Rechercher dans les actualités

La plateforme webdocumentaire interactive d'ITTECOP

webdoc home

La plaquette ITTECOP

Pilotes du programme

logo ecologieLogo ADEMEFRB 120CILBOffice Français de la Biodiversité

Partenaires du programme

ienelogo kheopslogo bison

Rechercher dans les projets

PROJETS DE RECHERCHE
D’une durée maximale de trois ans, les projets de recherche, visent à répondre à des questions scientifiques au travers d’approches pluridisciplinaires et d’un examen conjoint d’infrastructures linéaires de natures différentes. D’une durée maximale de trois ans, les projets de recherche, visent à répondre à des questions scientifiques au travers d’approches pluridisciplinaires et d’un examen conjoint d’infrastructures linéaires de natures différentes.
 
REVUE SYSTEMATIQUE
Au delà des jeux de données collectés à l’issue de travaux individuels ou de programmes de recherche limités, les « revues systématiques » permettent d’évaluer la quantité et la qualité (confiance) des savoirs disponibles afin d’en tirer des conclusions objectives et transparentes.
PROJET CESAB
Le Cesab invite à une nouvelle façon de faire de la recherche sur la biodiversité en exploitant mieux les données et les informations existantes.
PROJETS EXPLORATOIRES ET INCUBATOIRES
D’une durée maximale d’un an, les projets exploratoires visent à analyser de façon prospective des sujets émergents, controversés ou peu stabilisés, à la fois chez les opérateurs et dans la recherche fondamentale. Les projets incubatoires ont pour objectif d’aboutir au dépôt de projets de recherche ambitieux dans le cadre des appels ANR, H2020 ou Life+.

 

Projet
Type
FLEXI_PROJET_RECHERCHE
Etat
FLEXI_ACHEVE
FLEXI_ANNEE_APPEL
2014
FLEXI_SYNTHESE
FLEXI_OUI
FLEXI_CEREMA
FLEXI_OUI

COMPILSA (2)

Compensation and linear infrastructures: strategies and scenarios for action

Compensation and linear infrastructures: strategies and scenarios for action

Biodiversity offsetig aims at reconciling land planning and biodiversity conservation. Although it has been introduced in the French law 40 years ago, it has only been implemented since 2007. This implementation has generated a strong mobilization of the scientific and technical community in the environmental sector. Because of their size and political importance, linear transport infrastructure (ILT) projects are the first to be affected by the implementation of biodiversity offset.

This study deals with biodiversity offset as a public policy instrument, in order to analyze how it contributes to reorganizing social relationships around the issue of urbanization of natural and agricultural areas. This social reorganization triggered by the instrument will or will not achieve the objective of no-net-loss of biodiversity. Thus, the aim of this research is: (i) to study how the development of compensation makes it possible to reorganize the negotiations and the balance of power between the stakeholders; (ii) to evaluate the extent to which this instrument strengthens or weakens the position of the actors who defend biodiversity conservation.

Biodiversity offset is addressed at all stages of the life cycle of public action: construction, implementation, evaluation and prospects for change. The approach developed to capture this trajectory articulates three points of view: a retrospective approach (analysis of the follow-up of compensatory measures of already constructed ILT projects); a synchronous approach to explore the evolution of the regulatory framework and the implementation of biodiversity offsetting (qualitative study of three projects of linear infrastructures: a gas pipeline called “Artère de l’Adour”, and two railway projects: rail bypass of Nîmes-Montpellier and the LGV Poitiers-Limoges project); and a prospective approach (prospective exercise in the Seine valley territory) in order to analyze the contribution of compensation in the regulation of urbanization.

The research has produced results specific to each stage of the public policy (construction, implementation, evaluation), also linked by three transversal results:

- The establishment of a "schism of reality". Biodiversity offset pursues an ambitious theoretical objective of no-net-loss of biodiversity, reinforced by several legislative reforms and the adoption of the new Law relative to Biodiversity, Nature and Landscapes adopted in 2016. But these theoretical objectives cannot be reached regarding insufficient organizational means available for the implementation. This has been confirmed by the study of the implementation of compensation, which showcases only low practical objectives.   

- The predominance of a principle of "realism". The current modalities of application of compensation follow a threefold principle of realism: technical realism (level of competence of the operators), economic realism (the costs of compensation must not threaten the project) and political realism (which influences the level of requirement in terms of biodiversity offset objectives). Finally, if biodiversity offsetting appears to be too complex or too expensive, the solution is to relax its constraining aspects, eventually by ignoring some of its important principles. This weakens the incentive effect of the instrument.

- A worrying inflation of organizational costs. Over time, the implementation and monitoring of biodiversity offsetting has involved increasing organizational costs that environmental administrations are unable to bear in the context of their decreasing resources. This high inflation of organizational costs leads to an hypertrophy of biodiversity offsetting in debates and conservation practices, at the risk of competing with other forms of environmental public action that are potentially more ecologically efficient.

{mp4}ITWCOMPILSA720{/mp4}

Responsable(s) scientifique(s)
Denis
Couvet
Muséum National d’Histoire Naturelle, Centre d’écologie et des Sciences de la Conservation (UMR 7204)
Organisation:
couvet [at] mnhn.fr
Rapports et synthèses
Rapport final
Annexes RF
Présentation
Valorisations
Poster
Suite du projet : InSERCAT "Intégrer et rééquilibrer la séquence ERC dans l’aménagement du territoire : outils et mise en œuvre de l’action publique"
: