Infrastructures, territoires, transports, énergies, écosystèmes et paysages

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Le programme ITTECOP

ITTECOP est un programme de recherche créé en 2008 par le MTECT, en coordination avec l’Ademe, dans le cadre de la première stratégie nationale pour la biodiversité. Avec six appels à propo­sitions de recherche (2008, 2009, 2012, 2014, 2017 et 2020) et près de 100 projets soutenus, ITTECOP contribue à alimenter une réflexion forte sur l’intégration des ques­tions relatives aux écosystèmes et aux paysages lors de l’élaboration et de la réalisation de pro­jets d’infrastructures ou l’adaptation d’aménage­ments existants. Le programme aborde les infrastructures de transport terrestre dans leur diversité, qu’elles soient fluviales, ferrées, routières ou énergé­tiques ainsi que leurs interfaces avec les ter­ritoires : gares, ports ou aéroports. Les effets des ILTe sont analysés, selon leurs échelles, sous plusieurs angles complémentaires : éco­logiques, territoriaux, sociaux, économiques, paysagers ou patrimoniaux.

A partir de l'APR 2024, ITTECOP intègre les infrastructures d'énergie dans son champ de recherche.

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Pilotes du programme

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PROJETS DE RECHERCHE
D’une durée maximale de trois ans, les projets de recherche, visent à répondre à des questions scientifiques au travers d’approches pluridisciplinaires et d’un examen conjoint d’infrastructures linéaires de natures différentes. D’une durée maximale de trois ans, les projets de recherche, visent à répondre à des questions scientifiques au travers d’approches pluridisciplinaires et d’un examen conjoint d’infrastructures linéaires de natures différentes.
 
REVUE SYSTEMATIQUE
Au delà des jeux de données collectés à l’issue de travaux individuels ou de programmes de recherche limités, les « revues systématiques » permettent d’évaluer la quantité et la qualité (confiance) des savoirs disponibles afin d’en tirer des conclusions objectives et transparentes.
PROJET CESAB
Le Cesab invite à une nouvelle façon de faire de la recherche sur la biodiversité en exploitant mieux les données et les informations existantes.
PROJETS EXPLORATOIRES ET INCUBATOIRES
D’une durée maximale d’un an, les projets exploratoires visent à analyser de façon prospective des sujets émergents, controversés ou peu stabilisés, à la fois chez les opérateurs et dans la recherche fondamentale. Les projets incubatoires ont pour objectif d’aboutir au dépôt de projets de recherche ambitieux dans le cadre des appels ANR, H2020 ou Life+.

 

Projet
Type
FLEXI_PROJET_RECHERCHE
Etat
FLEXI_ACHEVE
FLEXI_ANNEE_APPEL
2012

IMPACT (2)

ITT and Landscape Modeling for Dynamic Impacts Assessment in the Territory

ITT and Landscape Modeling for Dynamic Impacts Assessment in the Territory

The development of a Terrestrial Transport Infrastructure (ITT) generates significant changes and disruptions on all the natural and human components of the territory of insertion.

The consideration of impacts in the implementation of development projects is difficult. There is a strong demand in terms of methods and tools from all the actors involved in these projects (project owners, project managers, local authorities, consultancies, instructors, naturalists) to predict and qualify these impacts.

The overall goal of the IMPACT project is to develop methods and operational tools for assessing the impacts of ITT projects in order to improve environmental decision-making.

To measure these impacts, a TTI project was considered as a factor of modification of the territory that will disturb existing dynamics. From a methodological point of view, this orientation structured the IMPACT project. It was a question of characterizing the territorial dynamics, to determine rules of evolution and to simulate from these rules evolutions with and without ITT.

The IMPACT project was based on a reality, that of the bypass of Nîmes and Montpellier (High Speed ​​Line) in the territory of Costières de Nîmes. The territory of Costières de Nîmes extends south-east of Nîmes, in the department of Gard (Languedoc-Roussillon, France).

Another characteristic of IMPACT was the partnership dimension. From conception to completion, the project has relied on collaborations with local authorities, state services, space managers, naturalist associations, the Chamber of Agriculture, the agency of urban planning and regional development, design offices, the client.

The project was organized in 6 modules. The first module "data mining" wanted to test the use of automatic extraction methods to identify territorial dynamics, distinguishing the evolutions due to the impacts of ITTs. The second module wanted to develop a model of landscape dynamics capable of describing the main processes (territorial, ecological) in progress and to identify evolution rules allowing the third module to simulate future evolutions according to scenarios, including those concerning the implementation of a transport infrastructure. The fourth module wanted to develop a generic, operational and generalizable tool capable of producing simulations and prospective analyzes for assessing the impacts of ITTs on a territory. Module 5 "Ecosystem Systems" explored the value of using ecosystem services to take into account "ordinary biodiversity". Module 6 "decision-making process" examined the decision cycle of an ITT project to identify by which decision-makers, at what points in the cycle and how information could be mobilized to improve biodiversity mainstreaming. of decision.

The modeling and simulation coupling has produced relevant and usable information on the foreseeable evolutions of territories. The project also highlighted the weakness of knowledge about "ordinary biodiversity" and the difficulties of access and sharing of this knowledge. Thus, in the case of the CNM project, the consideration of biodiversity was limited to the management of a remarkable species, protected the bustard.

Continuity is of course through methodological consolidation actions that are in the field of research. For each module, proposals for methodological improvements and research perspectives were proposed. But perhaps in a more fundamental way, the questions of regulatory processes (taking biodiversity into account in the consultation phases upstream of the project before irrevocable decisions), integration to obtain operational tools (meeting the needs of partners) and partnership dialogue (improvement of the phases of consultation and socialization of issues in processes of "citizen pedagogy" ....) are central.

These issues can only be partially addressed as part of a research project. They pose questions of organization of the relations between the services of the State and the private actors, consulting firms, in charge of the production of knowledge and the information.

The IMPACT project is complementary to the INTERMOPES project (APR ITTECOP 2008).

Responsable(s) scientifique(s)
Pierre-André
Pissard
Irstea UMR Tetis
Organisation:
pierre-andre.pissard[@]teledetection.fr
Responsable(s) scientifique(s)
Eric
Barbe
Irstea UMR Tetis

eric.barbe[@]teledetection.fr
Rapports et synthèses
Rapport final
Présentation
Valorisations
Poster
Electronique
Site Internet du programme
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